آموزش سئو ویدیو یوتیوب
سئو یوتیوب چیست؟ 9 فاکتور موثر سئو ویدئو یوتیوب دکتریوتیوب
فرومها و جوامع آنلاین مانند Reddit و Quora مکانی مناسب برای به اشتراکگذاری ویدئوهای شما و جذب مخاطبان جدید هستند. با شرکت در گفتگوهای مرتبط و اشتراکگذاری ویدئوهای خود، میتوانید به جذب ترافیک و افزایش بازدیدها کمک کنید. باید تلاش کنید تا ویدئوهای خود را در وبسایتها، وبلاگها و شبکههای اجتماعی مختلف لینک کنید. این لینکها به یوتیوب کمک میکنند تا اعتبار ویدئوهای شما را بالا ببرد و رتبهبندی آنها را بهبود دهد. همچنین، میتوانید از بکلینکها (Backlinks) بهرهبرداری کنید که از سایتهای معتبر به ویدئوهای شما ارجاع میدهند. با این ابزار اطلاعاتی ارزشمند درباره مخاطبان، علاقهمندیها، محتوای مناسب، زمان بازدید از کانال یوتیوب و روش دسترسی آنان در اختیار شما قرار میدهد.
در هر صورت، انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با محتوای ویدیویی همیشه مهم است. تصور کنید کاربرانی را که «استوریهای بازاریابی محتوا در اینستاگرام» را جستجو میکنند به ویدیویی ببرید که در مورد نکات دکوراسیون صحبت میکند. استفاده از شبکههای اجتماعی برای تبلیغ ویدئوهای یوتیوب میتواند به افزایش ترافیک و جذب مخاطبان جدید کمک کند. با اشتراکگذاری ویدئوهای خود در پلتفرمهایی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین میتوانید به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و لینکهای خارجی ایجاد کنید که به بهبود سئو کمک میکند. بکلینکها یکی از موثرترین روشهای لینکسازی برای بهبود سئوی یوتیوب هستند.
در واقع سئو ویدیوهای یوتیوب کاری حرفهای، زمانبر و نیازمند صبر و حوصله است که در این مقاله میخواهیم به صورت کامل تمام نکات لازم SEO یوتیوب را به شما آموزش دهیم. اگر میخواهید مخاطبان شما در پایان ویدیو اقدام خاصی انجام دهند، نباید آن را به تقدیر بسپارید! باید این موضوع را به طور مستقیم و از طریق یک فراخوان به اقدام (CTA) به او بگویید. فراخوان به اقدام را میتوانید در ویدیو ادغام کنید و هم میتوانید از ابزارهای یوتیوب مثل کارتهای یوتیوب (YouTube cards) استفاده کنید. اگر ویدیوی شما برای کاربر جذاب نباشد، هر چقدر هم که برای سئو بهینه شده باشد، رتبه بندی نمی شود. همانطور که گفتیم، یوتیوب به زمان تماشای یک ویدیو اهمیت میدهد و خود یوتیوب اعلام کرده که اگر ویدیوی شما افراد را در YouTube نگه می دارد، در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهد گرفت.
هدف ساجست یوتیوب، کمک به کاربران برای پیدا کردن محتوای مرتبط و جذاب است. مراحل اصلی سئو یوتیوب شامل تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوای باکیفیت، استفاده از کلمات کلیدی در عناوین، توضیحات، تگها، تبلیغ ویدیوها و تجزیه و تحلیل عملکرد است. این ابزار به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی مناسب را برای ویدیوهای یوتیوبتان پیدا کنید. با استفاده از آن، میتوانید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را بررسی کنید و ایدههایی برای عنوان و توضیحات ویدیوهایتان به دست آورید. اما اگر به دنبال یک ابزار همهکاره برای مدیریت یوتیوب هستید از این ابزار غافل نشوید. TubeBuddy هم مترجم زبان دارد و هم جستجوی کلمه کلیدی و پیشنهاد تگ که به بهترین شکل میتواند به بهینه سازی محتوا کمک کند و باعث افزایش دیده شدن ویدیو شما شود.
اکستنشن های کروم برنامه های کوچکی هستند که به مرورگر کروم اضافه می شوند. این قابلیت ها می توانند شامل ابزارهای ترجمه، مسدود کننده تبلیغات، مدیریت رمز عبور و غیره باشند. با یک سوال جذاب، یک بیانیه قانع کننده یا یک صحنه بصری جذاب شروع کنید تا آنها را به ادامه تماشا وادار کنید. شانس بیشتری دارید که ویدیوهای شما توی پیشنهادات یوتیوب نمایش داده بشه. عنوان اولین چیزیه که کاربرها میبینن، پس سعی کن کنجکاوی و علاقه ایجاد کنی در حالی که به نوعی به بیننده قول میدی کمکش میکنی. میتونی دادههای مخصوص ویدیو رو بررسی کنی و ببینی چرا این جهش اتفاق افتاده.
در ادامه به بررسی راههای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای ویدئوهای یوتیوب و تاثیر آنها بر سئو ویدئوها میپردازیم. هرچند موتورهای جستجو نمیتوانند ویدیوهای جاسازی شده را تماشا کنند اما آنها را دوست دارند. افزودن ویدیو روی صفحات وب باعث می شود بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در صفحه شما بگذرانند و احتمال توصیه شدن آن به دیگران افزایش یابد. علاوه براین، ویدیوهایی که به وب سایت شما اضافه میشوند، میتوانند کلمات کلیدی مرتبط را در عنوان، توضیحات یا کپشن داشته باشند و به بهبود سئو در یوتیوب کمک کنند. یکی از اصلیترین مزایای سئو یوتیوب، بهبود رتبهبندی ویدئوها در نتایج جستجو است.
استفاده از پاراگرافهای کوتاه و جملات ساده میتواند به فهم بهتر مخاطبان کمک کند. CTAهای بصری مانند دکمهها و بنرها میتوانند توجه بیشتری را جلب کنند و مخاطبان را به اقدامات مورد نظر ترغیب کنند. همچنین، استفاده از CTAهای متنی در طول ویدئو نیز میتواند موثر باشد. این CTAها میتوانند به صورت جملات کوتاه و جذاب در طول ویدئو نمایش داده شوند. ابزارهای یوتیوب اطلاعات ارزشمندی درباره مخاطبان، عملکرد ویدیوها و دادههای مهم دیگر میدهند تا بدانید چه مواردی را برای بهبود نتایج بهتر است تغییر داد.
یعنی توضیحات، کپشن و زیرنویسها که تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربری، میزان درگیر شدن او، مدت زمان تماشای ویدئو و سئو دارد. اگر تمرکز اصلی خود را بر متنها قرار دهید به راحتی متوجه میشوید سئو در یوتیوب چگونه است و چه نکاتی باید رعایت شوند. دیسکریپشن ویدیو باعث افزایش کیفیت محتوای شما می شود طوری که مخاطب بیشتر متوجه میشود این ویدیو راجع به چیست.. از دیسکریپشن برای گسترش موضوع ویدیوی خود استفاده کنید همچنین کلمات کلیدی مرتبط و لینک هایی را به وب سایت یا رسانه های اجتماعی خود اضافه کنید. انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای YouTube به شما کمک می کند بینندگان هدف خود را بهتر درک کنید. به این ترتیب، می توانید نوع محتوای YouTube مورد نظر آنها را ایجاد کنید.
کیفیت ویدیو یا صدای ضعیف می تواند بینندگان را از تماشا تا انتها منصرف کند. استفاده از زیرنویس یا زیرنویس را در نظر بگیرید تا محتوای خود را در دسترس تر و جذاب تر کنید. در حالی که اصول کلی سئو برای گوگل و یوتیوب شباهت های زیادی دارند، اما در جزئیات خاصی متفاوت هستند. در بخش بعدی، توضیح جامعی در مورد نحوه بهینه سازی ویدیوهای یوتیوب برای سئو می پردازم. مزیت چهارم از این واقعیت ناشی می شود که یوتیوب زیرمجموعه گوگل است. چه کاربران در یوتیوب و چه در خود گوگل جستجو کنند، اگر ویدیوی شما پاسخهای مرتبطی را به پرسشهای آنها ارائه میدهد، فرصتی برای کشف شدن دارد.
این شامل استفاده از تحقیق کلمات کلیدی برای بهینهسازی پلیلیستها، توضیحات و ویدیوها میشه. آموزش سئو یوتیوب به شما کمک میکند تا تمامی جنبههای کانال و ویدیوهای خود را بهینهسازی کرده و در نتایج جستوجوی یوتیوب و حتی گوگل بهتر دیده شوید. در ادامه مراحل سئوی یوتیوب را بهصورت تخصصی و کاربردی بررسی میکنیم. لینکسازی یکی از عوامل کلیدی در بهبود سئوی یوتیوب و افزایش دیدهشدن ویدئوهای شماست. این فرآیند به شما کمک میکند تا اعتبار ویدئوهای خود را بالا ببرید و رتبهبندی آنها را در نتایج جستجو بهبود بخشید. در ادامه به بررسی انواع مختلف لینکسازی و تاثیر آنها بر سئوی ویدئوهای یوتیوب میپردازیم.
میتوانید تبلیغات و رپورتاژ را هم برای کانال یوتیوبی خود انجام بدهید. اما قبل از آن، بهتر است تمام تنظیمات سئویی را در کانال خود اعمال کرده باشید. با سئو یوتیوب و ویدئوهای آن، میتوانید به کسب درآمد بیشتر از یوتیوب و بیشتر دیده شدن ویدئوهای خود امیدوار باشید. هر چقدر که بتوانید بازدید بیشتری داشته باشید؛ تعداد و زمان دیده شدن تبلیغات در کانال شما بیشتر میشود و درآمدتان افزایش پیدا میکند. در یوتیوب (برخلاف سایت و اینستاگرام)، تنها امکان آپلود فایلهای ویدئویی وجود دارد.
همچنین، یوتیوب از محتویات زیرنویسها برای درک بهتر موضوع ویدیو استفاده میکند. با توجه به اینکه یوتیوب دومین موتور جستوجوی بزرگ دنیاست، استفاده از آموزش سئو یوتیوب به بهبود رتبهبندی ویدیوها و کانالها کمک شایانی میکند. Timestamp یوتیوب ، یک ویدیو را به بخشهای مختلف تقسیم میکند و برای هر یک از آنها یک پیشنمایش جداگانه ارائه میکنند. وقتی کاربر روی timestamp کلیک میکند، بلافاصله به قسمتی از ویدیو منتقل میشود که یک موضوع خاص به آن پیوند داده شده است. در حقیقت timestamp در یوتیوب مانند فهرست برای یک مقاله متنی می باشد .اگر ویدیوی خود را به درستی برش دهید و عناوین مناسب را انتخاب کنید، میزان رضایت و تماشای کاربران بالا می رود.
علاوه بر این، گوگل timestamp را نیز برای رتبه بندی ویدیوی شما در نظر می گیرد. تبلیغات کارتهای حمایت به صورت کارتهای کوچکی در بالای ویدئوهای یوتیوب نمایش داده میشوند. این کارتها میتوانند شامل اطلاعات اضافی یا لینکهای مرتبط با ویدئو باشند. کاربران میتوانند بر روی این کارتها کلیک کنند تا به صفحات مقصد هدایت شوند. تبلیغات کارتهای حمایت میتوانند به افزایش ترافیک و جذب مخاطبان کمک کنند. کارتها و پایاننامهها ابزارهایی هستند که یوتیوب برای لینکدهی داخلی ارائه میدهد.
این ابزار به شما امکان میدهد تا آمار و تحلیلی از عملکرد کانال یوتیوب خود و حتی رقبا دریافت کنید. شما میتوانید اطلاعاتی مانند تعداد مشترکین، نمودار رشد ویدیوها، تعداد بازدیدها و درآمد تخمینی را مشاهده کنید. یکی از نکات مهم در استفاده از برچسبها، استفاده از کلمات کلیدی دقیق و مرتبط است. برچسبهایی که به طور مستقیم به محتوای ویدیو اشاره میکنند و در جستجوهای مرتبط با آن کاربرد دارند، بیشترین تأثیر را خواهند داشت. همچنین، تعداد برچسبها نیز مهم است؛ باید تعداد کافی از برچسبها را استفاده کنید تا تمام جنبههای محتوای ویدیو را پوشش دهند. یک تایتل ویدیو خوب و گیرا، میتواند کاربران را به دیدن ویدئوهای یوتیوب شما ترغیب کند.
به طور کلی، هدف اصلی باید ارائه محتوای مفید و جذاب برای کاربران باشد. پیش از آموزش سئو یوتیوب بهتر است توضیح مختصری در مورد سئو و اهمیت آن در دیده شدن ویدیوهای یوتیوب ارائه دهیم. سئو یوتیوب (YouTube SEO) به مجموعهای از روشها و استراتژیها اطلاق میشود که برای بهبود رتبه ویدیوها در نتایج جستجوی یوتیوب استفاده میشود. هدف اصلی سئو یوتیوب، افزایش دیده شدن ویدیوها و جذب ترافیک هدفمند است. سئوی یوتیوب فرآیند بهینه سازی ویدیوها و کانال های یوتیوب برای گرفتن رتبه بالاتر در نتایج جستجوی یوتیوب است.
به بهینهسازی ویدیو و تمامی اقداماتی که انجام میدهیم تا بازدید ویدیوهای در موتور جستجوی گوگل و خود سایت یوتیوب بیشتر شود، سئوی یوتیوب گفته میشود. رعایت اصول سئو در یوتیوب مزایای زیادی دارد؛ اگر یک کسبوکار هستید، میتوانید از ویدیوهای برای افزایش آگاهی از برند و همچنین فروش محصولات خودتان استفاده کنید. اگر هم فردی هستید که میخواهد با تولید محتوای ویدیویی به درآمد بالا برسد، قطعاً یوتیوب بهترین و تنها گزینه پیش روی شماست. همینجا پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کسب درآمد از یوتیوب را مطالعه کنید. سئو یوتیوب به مجموعه اقداماتی گفته میشود که با هدف بهبود رتبه ویدیوها و کانال در نتایج جستجوی یوتیوب و گوگل انجام میشود. یوتیوب از الگوریتمهای پیچیدهای برای پیشنهاد ویدیوها به کاربران استفاده میکند و سئو کمک میکند تا ویدیوهای شما برای این الگوریتمها بهینه شود.
به کمک هشتگهای پربازدید یوتیوب، میتوانید سرعت دیده شدن ویدئوهای خود را بیشتر کنید. علاوه بر آن، گذاشتن هشتگهای یوتیوب، به موتور این وبسایت کمک میکند تا محتوای ویدئوهای شما را بهتر درک کند. ما تنها با ارائه خدمات و راهکارهای حرفهای، به تولیدکنندگان محتوای ویدیویی کمک میکنیم تا مسیر رشد و کسب درآمد ارزی را هموارتر کنند. هدف ما این است که با استفاده از روشهای قانونی، امکان مدیریت درآمد و بهبود عملکرد کانالهای ویدیویی را برای شما فراهم کنیم. Ahrefs یکی از ابزارهای قوی در سئو است که میتواند کلمات کلیدی را بسیار دقیق برای شما تحلیل کند. یکی از ویژگیهای جذاب این ابزار، Keywords Explorer است که دادههایی مثل میزان جستجوها، کلیکها و کلمات کلیدی را در اختیارتان قرار میدهد.
این امر باعث میشود که ویدیوهای شما در بالای نتایج قرار گرفته و شانس مشاهده آنها بیشتر شود. پس از انتشار ویدیوها در یوتیوب، حتماً آنها را در شبکههای اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید. این کار میتواند ترافیک بیشتری به کانال شما بیاورد و تعاملات کاربران را افزایش دهد. برای بهبود رتبه ویدیوی خود در نتایج جستجو، کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و با رقابت کم تا متوسط انتخاب کنید. همکاری با وبلاگنویسان و اینفلوئنسرها میتواند به افزایش اعتبار ویدئوهای شما کمک کند. اینفلوئنسرها میتوانند ویدئوهای شما را در صفحات اجتماعی خود معرفی کنند و به این ترتیب، مخاطبان بیشتری را به کانال شما جذب کنند.
بلکه باید کاری کنید که شانس کلیک کردن کاربران روی ویدیوی شما بیشتر شود. راهحل آن هم جذابیت و مرتبط بودن موضوع ویدیو با سرچ کاربر به اضافه کاور جذاب است. به یاد داشته باشید، تبلیغ ویدیوهای شما برای ایجاد بازدید و بهبود سئوی کانال شما بسیار مهم است. با ترکیب این استراتژیهای تبلیغاتی با تکنیکهای موثر بهینهسازی ویدیو، میتوانید شانس خود را برای رتبه بالاتر و جذب مشترکین و بینندگان بیشتر به کانال YouTube خود افزایش دهید. اگر وبلاگ دارید، ویدیوهای YouTube خود را در پست های وبلاگ مرتبط بگنجانید. این یک راه موثر برای تبلیغ متقابل محتوای شما و جذب بینندگان درگیر است.
به این ترتیب درست مثل قرار گرفتن در صدر نتایج گوگل، برای دیده شدن در نتایج برتر یوتیوب هم باید محتواهای ویدئویی را سئو کرد. با بهینهسازی تصاویر بندانگشتی (Thumbnail) و انتخاب عنوانهای جذاب، کاربران بیشتری بر روی ویدیوهای شما کلیک خواهند کرد. نرخ کلیک بالاتر منجر به افزایش بازدید و تاثیر مثبت بر رتبهبندی ویدیوها میشود. ساجست یوتیوب به میزان قابل توجهی بازدید کانال YouTube را افزایش میدهد، حتی بیشتر از سابسکرایب کانال یا میزان جستجو. شبکه تولید کاندیداها مجموعه ویدیویی YouTube (نزدیک به صدها میلیون ویدیو) همراه با تاریخچه و زمینه کاری را به عنوان ورودی دریافت می کند. این شبکه مجموعه ویدیویی را تا صدها ویدیوی بالقوه برای ساجست فیلتر می کند.
این کار برای کاربرانی که نمیتوانند ویدیو را تماشا کنند، مناسب است. اما اگر فکر میکنید نمیتوانید با یک کلمه کلیدی پرتکرار و پررقیب شانسی در دیده شدن داده باشید، کلمات کلیدی دیگری انتخاب کنید که رقابت کمتری دارند اما باعث دیده شدن شما میشوند. امروزه یوتیوب یکی از بهترین پلتفرم های سرگرمی و یادگیری در جهان است. طبق آمار، یوتیوب با بیش از ۲/۷ میلیارد کاربر فعال به عنوان پلتفرم شماره یک اشتراک گذاری ویدیو می باشد. وجود افراد متخصص و حرفه ای که دانش خود را در زمینه های مختلف به صورت رایگان به دیگران آموزش می دهند یکی از مزایای عالی این پلتفرم است. حتی تماشای ویدیوهای انگلیسی و یا دیگر زبان ها هم برای ما فارسی زبانان با استفاده از افزونه eJOY که کار ترجمه همزمان ویدیوهای یوتیوب را انجام می دهد امکانپذیر است.
اتفاقاً این محصول محبوب یک سازنده تصویر بندانگشتی برای ویدیوهای یوتیوب داره. یکی از ویژگیهای محبوب Ahrefs، جستجوگر کلمات کلیدی هست که بهت اجازه میده جزئیات مربوط به کلمه کلیدی مورد نظرت رو جستجو کنی. حالا، بیشتر نکات سئوی بالا به این بستگی دارن که یک کلمه کلیدی پیدا کنی و ویدیوت رو درست تبلیغ کنی. برای خلاصه کردن همه مواردی که پوشش دادیم، اینجا یه چک لیست سریع برای زمانی که میخوای مطمئن بشی همه کارهای ممکن رو برای بهینهسازی ویدیوهای یوتیوبت انجام دادی، آوردیم. گذاشتن نظر روی ویدیوت ممکنه زیادهروی به نظر برسه، اما یک استراتژی هوشمندانه است. نه تنها نظرات بیشتر رتبهبندی ویدیوت رو بهبود میدن، بلکه میتونن سطح بالایی از تعامل مخاطب ایجاد کنن.
برای بهبود رتبهبندی ویدیوها در یوتیوب، در قدم اول باید الگوریتم یوتیوب و فاکتورهای رتبهبندی آن را بشناسیم. یوتیوب بخشی از گوگل است و مثل هر موتور جستجوی دیگری قصد دارد محتوایی ارائه کند که به بهترین نحو به سوال کاربران جواب بدهد. با تقسیم بندی ویدیوی خود و ارائه عناوین یا عناوین واضح برای هر بخش، فرصت هایی برای بهینه سازی هر بخش با کلمات کلیدی مرتبط ایجاد می کنید. این به شما امکان می دهد طیف وسیع تری از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع ویدیوی خود را مورد هدف قرار دهید و شانس ظاهر شدن در نتایج جستجو برای عبارت های جستجوی مختلف را افزایش دهید. اگر این تعداد کاراکتر برای توضیحات کافی نبود میتوانید به صفحه دیگری در وب لینک دهید و ادامه توضیحات را آنجا درج کنید.
اینجاست که میدانید نرخ اعتماد سئوی YouTube بالاتری به دست آوردهاید. YouTube SEO Trust الگوریتمی است که رتبه کانال شما را تعیین می کند. اما شما آن را در هیچ کجا نخواهید دید زیرا YouTube آن امتیاز را محرمانه نگه می دارد و حتی در مورد آن صحبت نمی کند. وقتی رتبه کانال شما افزایش مییابد، به این دلیل است که YouTube شما را به عنوان یک یوتیوببر واقعی شناسایی کرده است. در نتیجه یوتیوب ویدیوهای شما را در نتایج جستجو رتبه بالاتری میدهد و حتی با نمایش آنها به عنوان ویدیوهای پیشنهادی، آنها را به کاربران معرفی میکند. Google Trends ابزاری قدرتمند برای تحلیل ترندها و یافتن کلمات کلیدی پرطرفدار است.
بعد میتونی بفهمی چطور ویدیوهای دیگه رو با همون تاکتیکها بهینه کنی. یک CTA که ارزش ارائه میکنه نه تنها لایکها، اشتراکها و اشتراکگذاریها رو تشویق میکنه، بلکه میتونه معیارهای تعامل بیننده رو هم بهبود بده. این ویژگی پیدا کردن رایجترین عبارات جستجو برای موضوع ویدیوت رو ساده میکنه. مثلاً، اکثر ویدیوهای Mr. Beast بین 13 تا 20 دقیقه هستن که فکر میکنیم برای نوع مخاطب و محتوا ایدهآله. درست مثل پستهای وبلاگ طولانیتر که بهتر از پستهای کوتاه عمل میکنن (کمتر از 1000 کلمه)، ویدیوهای طولانیتر هم رتبه بهتری نسبت به کوتاهترها میگیرن.
نرخ برگشت به درصد کاربرانی گفته میشود که پس از مشاهده مدت کوتاهی از ویدئو، آن را ترک میکنند. برای کاهش نرخ برگشت، باید محتوای جذاب و مرتبط با عنوان و توضیحات ویدئو ارائه دهید. نرخ کلیک (CTR) به نسبت تعداد کلیکها به تعداد نمایشها گفته میشود. برای افزایش CTR، باید عناوین جذاب و تصاویر بندانگشتی باکیفیتی ایجاد کنید که کاربران را به کلیک کردن بر روی ویدئوهای شما ترغیب کند. با توجه به این موضوع که یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است، سئوی یوتیوب برای دیدهشدن در آن حیاتی است. پیشنهاد میکنیم برای افزایش بازدید و دنبالکنندههای کانال، از فرمت «Video discovery ads» استفاده کنید.
YouTube Analytics یکی از ابزارهای اصلی برای تحلیل عملکرد ویدئوها و کانالهای یوتیوب است. این ابزار توسط خود یوتیوب ارائه میشود و اطلاعات جامعی درباره بازدیدها، مدت زمان مشاهده، نرخ کلیک (CTR)، تعداد مشترکین و تعاملات کاربران به شما میدهد. با استفاده از این اطلاعات میتوانید نقاط قوت و ضعف محتوای خود را شناسایی کرده و به بهبود سئو ویدئوهای یوتیوب کمک کنید. در دنیای پررقابت یوتیوب، جذب مخاطبان جدید و افزایش تعداد بازدیدها از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از عواملی که میتواند به بهبود سئوی یوتیوب کمک کند، ساجست یوتیوب است. در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم که آیا ساجست یوتیوب میتواند بر سئوی یوتیوب تاثیر بگذارد و چگونه میتوان از این ابزار بهرهبرداری کرد.
در مقالاتی در مورد کسب درآمد از یوتیوب و همچنین راهنمای جامع تولید محتوای یوتیوب اطلاعاتی دادهایم که پیشنهاد میکنیم حتما مطالعه کنید. این بخش و تمام چیزی که در این مقاله گفته میشود در مورد کسب جایگاه در نتایج جستجوی یوتیوب است و دیده شدن در قسمت پیشنهادات یوتیوب را به مقالهای دیگر موکول میکنیم. الگوریتم دیگری که یوتیوب استفاده میکند، الگوریتم سرچ یوتیوب است که باعث کسب جایگاه در نتایج جستجوی یوتیوب میشود. برای بهینه سازی ویدیوهای یوتیوب اولین نکته مهم دانستن این موضوع است که یوتیوب دو الگوریتم دارد. داشتن یک پروفایل جذاب در یوتیوب برای تقویت برند شخصی شما ضروری است زیرا باعث جلب توجه و اعتماد مخاطب خواهد شد. اولین اقدام برای ساخت یک پروفایل حرفه ای استفاده از یک تصویر مناسب است که بتواند هویت چنل شما را به نمایش بگذارد.
اگر مخاطبان خوبی داشته باشند و بازدیدهای زیادی داشته باشند، احتمالاً از شیوه های سئو خوبی برای یوتیوب استفاده می کنند و می دانند چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنند. برای کیورد ریسرچ و سئو ویدئو وارد صفحه اصلی یوتیوب شوید و کلمه کلیدی خود را سرچ کنید. تمامی عباراتی که در این باکس نمایش داده میشود پرتکرار ترین کلید واژه های موضوع شما هستند.این کار باعث میشود که شما به راحتی بتوانید کلید واژهها و جملات پرسرچ را در یوتیوب پیدا کنید. برای اینکه بتوانید بازدید کنندگان خود را افزایش دهید باید تمام اقداماتی که منجر به افزایش بازدید ویدئوی شما می شود، انجام دهید. بازدید بیشتر ویدئو این پیام را برای یوتیوب دارد که ویدئوی شما محبوب است و کاربران از آن استقبال می کنند بنابراین در سئو یوتیوب اثر زیادی دارد. یکی از تصمیمات هوشمندانه برای سئو یوتیوب اضافه کردن زیر نویس یا Closed Caption (CC) است.
در ادامه به بررسی مهمترین عوامل و تکنیکهای سئو یوتیوب میپردازیم. استفاده از برچسبها یکی از روشهای مهم در بهبود سئو ویدیوها در یوتیوب است. برچسبها کلمات کلیدی هستند که به ویدیوها اختصاص داده میشوند و موتورهای جستجو از آنها برای درک محتوا و رتبهبندی ویدیوها استفاده میکنند. با انتخاب و استفاده از برچسبهای مناسب و مرتبط با محتوا، میتوانید رتبه ویدیوهای خود را در نتایج جستجوی یوتیوب بهبود بخشید. این موارد به شما کمک میکنند تا بهترین استراتژی سئو را برای ویدیوهای یوتیوبتان ارائه دهید و بهبود قابل توجهی در رتبهبندی و نتایج جستجوی یوتیوب بدست آورید. برای تولید محتوا برای یوتیوب میتوانید از کارشناسان این زمینه کمک بگیرید.
از برخی کلمات کلیدی خاص استفاده کنید که موضوعات تحت پوشش ویدیوی شما را به عنوان تگهای دیگر توصیف می کنند. استفاده از کلمات کلیدی خاص که موضوعاتی را که در ویدیوی خود پوشش می دهید به عنوان تگهای دیگر توصیف می کند، به YouTube کمک می کند تا محتوای ویدیوی شما را درک کند. استفاده از کلمات کلیدی عمومی به عنوان تگهای دیگر به YouTube کمک می کند تا زمینه ویدیوی شما را درک کند. برای مثال، اگر ویدیویی به نام «چگونه بیسبال بازی کنیم» ایجاد میکنید، می توانید «بیس بال» را به عنوان یک تگ عمومی اضافه کنید تا به YouTube نشان دهد که موضوع کلی ویدیوی شما بیسبال است. چندین عنوان برای ویدیوی خود ایجاد کنید و آنها را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک بهترین عملکرد را دارند.
ساختن یک نام تجاری قابل تشخیص، جنبه ای است که اغلب در رشد کانال یوتیوب شما نادیده گرفته می شود. اگر به دنبال ایجاد فالوورهای خود و موفقیت در صنعت هستید، یک هویت قوی در YouTube ضروری است. شما می توانید ویدیوهایی را برای چندین کلمه کلیدی بهینه سازی کنید. عملکرد ویدیوی خود را نظارت کنید و در صورت نیاز تنظیمات مربوط به دسته بندی خود را انجام دهید. اگر متوجه شدید که ویدیوی شما در نتایج جستجوی دسته انتخابی شما ظاهر نمی شود، به دسته بندی خاص تری تغییر دهید. ویدئوهای باکیفیت تولید کنید و از تجهیزات مناسب برای ضبط استفاده کنید.
یوتیوب به ویدیوهایی که طولانیتر و باکیفیتتر هستن علاقه نشون میده. مثلاً، بیش از 70% زمان تماشا در یوتیوب روی دستگاههای موبایل اتفاق میافته. در حالی که بعضیها میتونن یک ویدیوی یک ساعته رو روی صفحه کوچیک ببینن، این آمار نشون میده که شناخت مخاطبت چقدر مهمه. اگرچه طول ممکنه از یک حوزه به حوزه دیگه متفاوت باشه، طول بهینه ویدیو حدود 11 دقیقه است. پلیلیستها راه عالی برای سازماندهی ویدیوهات در یک موضوع ترکیبی هستن. با بیش از 37% از میلنیالها که روزانه در یوتیوب فعال هستن، ایجاد پلیلیست برای کانالت میتونه یک راهنمای آسون برای ویدیوها بسازه.
یوتیوب در قسمت تنظیمات پیشرفته امکانات زیادی را در اختیارتان قرار میدهد. هرچند که بسیاری از فاکتورهای کسب جایگاه در هر دو الگوریتم یکسان است، اما بد نیست تا در این مقاله به تفاوتهای آنها نیز نگاهی داشته باشیم. طراحی تامبنیل باید بسیار جذاب و حرفهای باشد و بتواند توجه مخاطب را جلب کند. در قدم اول شما باید موضوعاتی را که افراد جستجو میکنند پیدا کنید. این توصیهها معمولاً از طریق رسانههای اجتماعی، برنامههای پیامرسان یا حتی پستهای وبلاگ به اشتراک گذاشته میشوند و به افراد امکان میدهند محتوای جدید را میدهد.
شما میتوانید کاملترین بسته آموزشی سئو را از آکادمی نوین تهیه کنید. در این پکیج، مباحث تخصصی سئو داخلی و خارجی، سئو تکنیکال، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه میشود. کاربران اکثرا دنبال یک ویدیوی خاص هستند تا بتوانند جواب سوالشان را سریعتر پیدا کنند. برای همین گزینه دستهبندی موضوعی یوتیوب خیلی به شما کمک میکند که کاربران زودتر به ویدیوی شما برسد و آن را تماشا کند. پس در زمان آپلود ویدیو، حتما دستهبندی موضوعی آن را مشخص کنید تا شانس بیشتری برای پیدا شدن داشته باشید. کافیست تا در ویدیویی که در حال تماشای آن هستید بر روی کلمه ای که معنی آن را نمی دانید کلیک کنید.
خوشبختانه به دوربین حرفهای و میکروفون گران قیمت برای تولید محتوا در یوتیوب نیازی ندارید. همانطور که پیش از این گفتیم تامبنیلها نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب دارند. ابزارهای Canva به طور تخصصی در طراحی تامبنیلها به کمک شما میآید و با استفاده از امکانات آن میتوانید تصاویر گیرایی را برای ساخت تامبنیل حرفهای و افزایش کلیک ویدیوهای خود بسازید. درست همانطور که مقالات بالای 1000 کلمه در وبلاگها عملکرد بهتری نسبت به مقالات کوتاهتر دارند، ویدیو طولانی یوتیوب هم رتبهای بهتر از ویدیو شورت کسب میکند. هر چه مخاطب زمان بیشتری را صرف دیدن ویدیو شما کند، الگوریتم یوتیوب، این سیگنال را مبنی بر تعامل بیشتر ثبت کرده و رتبه ویدیو را ارتقاء میدهد.
این کار باعث ایجاد اعتماد در بین مخاطبان شما می شود و آنها را تشویق می کند تا برای بازدید بیشتر بازگردند. هر بخش از این راهنما موارد کلیدی مرتبط را عنوان کرده و راهنمایی لازم رو انجام داده . شما می توانید برای فهم بهتر موضوع هر بخش رو به طور جداگانه جست و جو کنید یا برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با شرکت موبیکس کیوب تماس بگیرید. محتوای این مقاله توسط دانش و تجربیات کارشناسان موبیکس تهیه و تدوین شده است. برای یادگیری سئو یوتیوب شما لزوما نیاز به دوره های آموزشی آنلاین یا حضوری یا کتاب های قطور ندارید.
دکتر یوتیوب اولین آکادمی تخصصی یوتیوب، مجموعه جوانی است که با هدف درآمد مناسب و گسترش دانش یوتیوب مارکتینگ در سطح جامعه، به علاقهمندان، خدمات و دورههای آموزشی هوشمندانه ارائه میدهد. دکتر یوتیوب اولین مرجع تخصصی یوتیوب، مجموعه جوانی است که با هدف درآمد مناسب و گسترش دانش یوتیوبمارکتینگ در سطح جامعه، به علاقهمندان، خدمات و دورههای آموزشی هوشمندانه ارائه میدهد. لازم نیست از تجهیزات خیلی حرفهای استفاده کنید اما ویدئو باید آنقدر واضح باشد که کاربر را درگیر کند. در عین حال به خاطر داشته باشید که اولین فاکتور اثرگذار بر مشارکت کاربران و میزان نمایش ویدئو، محتوا و موضوع آن است. با این ابزارها میتوانید منابع دیگر نظیر حجم کلمات کلیدی که تعداد جستجوی آنها در گوگل در ماه گذشته است و هزینه هر کلیک و میزان هزینه متوسط هر کلیک برای هر عبارت در گوگل است را ببینید. هر چه تعداد اعضای کانال شما بیشتر باشد تعداد افراد بیشتری را می توانید برای مدت ها دریوتیوب نگه دارید.
ضمنا خواندن مقاله چگونه یوتیوبر شویم را هم از دست ندهید تا بتوانید بدون آزمون و خطا در این مسیر حرکت کنید. استراتژیهای هوشمند بیدینگ مثل رانندگی با خودروی دندهاتومات کار را خیلی راحت میکنند؛ ولی ممکن است آن قدر بید را... بیدینگ دستی کار پیچیدهای است و به بررسی و بهروزرسانی لحظهای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود. این جمله معروف ست گادین، نویسنده و کارآفرین معروف آمریکایی، بهخوبی اهمیت... با استفاده از Annotation های یوتیوب میتوانید Call-to-Action های خوبی را بسازید. برای پیدا کردن تگ مناسب به گزینه view source بروید و عبارت keywords را جستجو کنید.
منبع