روش های تیونینگ خودرو

آموزش تیونینگ و افزایش شتاب و تقویت موتور خودرو ها

در نمایشگاه‌های بزرگ، مانند نمایشگاه خودروی اسن، تنها خودروهای تیونینگ تماشایی نیستند که مخاطبانی را از آلمان و خارج از کشور جذب می‌کنند. تیم های مسابقه ای و رانندگان برجسته از سری های مختلف موتوراسپرت نیز خود را در معرض دید عموم قرار می دهند. همین امر در مورد Tuning World Bodensee، دومین پرچمدار صحنه آلمان نیز صدق می کند. این رویداد تیونینگ، از جمله، با یک برنامه حمایتی گسترده و فرصت‌های متنوع برای مشارکت، نامی برای خود دست و پا کرده است. اما این کار را می توان بدون افراد مشهور و در مقیاس کوچکتر نیز انجام داد.

و نهایتا حذف ابزار آلات اضافی و حتی تغیر جنس شیشه‌ها نیز می‌تواند بسیار موثر باشند. ممکن است تمامی تغیرات تیون خودرو در جهت نشان دادن ظاهری قدرتمند در خودرو باشد، قطعا در این حالت، یک سپر ظریف و کوچک نمی تواند این قدرت را القا کند و می‌بایست از سپری با خطوط ناملایم و حجیم تر استفاده کرد. همانطور که همه ما دیده ایم، خودروهای حرفه‌ای به شیوه‌ای غیر معمول از خودروهای موجود، به صورت بال پرنده باز و بسته می‌شوند. و برای ایجاد چنین حسی اقدام به تغیر زاویه باز و بسته شدن درب‌های خودروی خود می‌کنند. برای سرعت بیشتر در خودرو های داخلی نیازمند به تغییر ارتفاع هستیم.

تیونینگ چراغ می‌تواند هم شامل استفاده از چراغی با طراحی جدید و متفاوت باشد و هم شامل چراغ استاندارد با عملکرد نورانی بهتر. از این رو تیونینگ خودرو به معنای افزایش قابلیت ها و عملکردهای خودرو است. برای انجام تیونینگ لازم است تا در ابتدا بدانید که چرا قصد انجام این کار را دارید. بدین صورت می توانید بهترین شیوه و راه را برای انجام آن پیدا کنید. به صورت کلی، رانندگان جهت افزایش قدرت خودرو، دست به تیونینگ می زنند.

این سیستم باز شدن درب ها برای اولین بار در خودرو های لامبورگینی معرفی شد و به همین دلیل به آن ها درب های لامبورگینی می گویند. نصب این نوع درب ها بر روی خودرو های دیگر به ظاهر خودرو جذابیت می بخشد. نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر می تواند با تزریق هوای فشرده به درون محفظه احتراق باعث می شود در هر بار احتراق میزان بیشتری سوخت با هوا ترکیب شده و مصرف شود. هر دو توربوشارژر و سوپرشارژر می تواند قدرت موتور را تا 50 درصد افزایش دهد. برنامه ای که سازنده بر روی کامپیوتر خودرو ایجاد می کند باید با انواع شرایط آب و هوایی و سوخت سازگار باشد. از طریق ریمپ و برنامه ریزی مجدد می توان تغییراتی در نرم افزار کامپیوتر انجام داد تااز این طریق بتوان به توان و گشتاور بیشتری دست یافت.

در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش های تیونینگ خودرو اتمسفریک آشنا کنیم. تیونینگ خودرو برای تغییر ارتفاع ممکن است به جلوبندی و فرمان‌پذیری راحت ماشین، آسیب وارد کند‌. برخی افراد به بریدن فنرها و بعضی اقدامات جهت کاهش ارتفاع خودرو اکتفا می‌کنند؛ اما بعضی دیگر قابلیت افزایش و کاهش ارتفاع ماشین خود را با استفاده از جک‌های مخصوص امکان‌پذیر می‌کنند. با کمک توربو شارژر یا سوپر شارژر می توان فشار متوسط و در نتیجه قدرت را افزایش داد. فشار بالا تر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است.

این اغلب توسط یک برنامه تلفن هوشمند یا کنترل از راه دور انجام می شود. با تنظیم تعلیق بادی، پایین آمدن شدید اما همچنین افزایش امکان پذیر است. بنابراین، سیستم تعلیق سواری هوا، معایب خودروهای پایین را از بین می برد. ماشین خوب و کم رانده می شود و سیستم تعلیق فقط در صورت لزوم ارتفاع آن افزایش می یابد. سیستم‌های تعلیق بادی نیز اخیراً در بین تیونرها در آلمان محبوبیت پیدا کرده‌اند - همچنین به این دلیل که بسیاری از اتومبیل‌های دارای ماژول‌های تعلیق بادی مانند روی ابرها رانندگی می‌کنند.

برای کاهش سوخت خودرو و افزایش شتاب پیشنهاد می شود از شمع های سوزنی یا ایریدیومی استفاده شود. در بازار قطعات یدکی خودرو انواع مختلفی شمع وجود دارند که هر یک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. انواع شمع‌های خودرو عبارتند از شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمع‌های چند الکترودی. ارتفاع پایین تر و نزدیک تر به جاده باعث می شود که جریان هوا به راحتی عبور کند و چسبندگی خودرو به زمین بیشتر شود. علاوه بر این، مخزن اگزوز نیز نقش موثری در خارج کردن هوای موتور به بیرون دارد. یکی از مهمترین عناصری که در جریان احتراق موتور حضور دارد، اکسیژن است که مستقیما از هوای بیرون به درون موتور خودرو وارد می شود.

در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامتر های کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربو شارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. تیون خودرو می تواند شامل تغییرات ظاهری خودرو باشد، مانند نصب کیت بدنه، تغییر رنگ خودرو، نصب چراغ های جدید، تغییر رینگ ها و به طور کلی زیبا سازی بدنه خودرو. یکی از قطعات مهم در خودروهای امروزی قطعه ECU یا همان کامپیوتر خودرو می‌باشد که تقریبا اکثر رفتارهای خودرو را کنترل و تنظیم می‌کند. قطعا وزن خودرو رابطه مستقیمی با شتاب اولیه و توان و قدرت موتور خودروی شما دارد.

این فرایند به افراد این امکان را می‌دهد که خودرو های خود را از نظر فنی و بصری ارتقا دهند و تجربه ای منحصربه‌فرد از رانندگی داشته باشند. رپنیک بزرگترین وبسایت درباره تعمیر خودرو در ایران است و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیتیلینگ و سایر موضوعات مرتبط با خودرو، به وبسایت رپنیک مراجعه کنید. تنظیم ECU را می توان با کامپیوتر و نرم افزار مخصوص انجام داد و یا تیونر حرفه ای می تواند این کار را انجام دهد. هم چنین، برخی از خودرو سازان تیونینگ ECU را به عنوان یک آپشن روی خودرو های خود، مستقیماً از کارخانه ارائه می دهند. اگر قصد دارید ارتفاع ماشین خود را به صورت دائمی تغییر دهید، لازم است فنر لول ثابت را تنظیم نمایید. در غیر اینصورت با تغییر در تنظیمات فنر لول قابل تنظیم می توانید ارتفاع ماشین را به شکل دستی یا پنوماتیکی عوض کنید.

همچنین می‌توانید هر دو بخش را تیون کرده و خودروی جدیدی از آب در بیاورید. با زبانی ساده می‌توان گفت منظور از تیونینگ اتومبیل، ارتقا دادن خودرو است. گاهی این ارتقا در ظاهر ماشین و گاهی در مشخصات فنی و داخلی آن همچنین تقویت موتور است. درواقع منظور از این فرایند ایجاد تغییر و یا تعویض قسمت‌هایی از خودرو جهت افزایش زیبایی و بهتر کردن عملکرد آن است. همان‌طور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو می‌توان بخش‌های متنوعی را در نظر گرفت. اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکاب‌های متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید.

این فرایند به مرور زمان از مسابقات به زندگی روزمره راه یافت و امروز به یکی از بخش‌های مهم صنعت خودرو تبدیل شده است. اهمیت تیونینگ در بهبود کارایی و افزایش طول عمر خودرو نیز قابل توجه است. علاوه بر این، با تیونینگ خودرو، افراد می‌توانند وسیله نقلیه خود را به نمادی از شخصیت و سبک زندگی‌شان تبدیل کنند. خیلی افراد از خودرو فقط برای جابه‌جایی بین مسیرهایی که می‌خواهند بروند و راحتی بیشتر خود استفاده می‌کنند. اما هستند افرادی که واقعاً عاشق رانندگی و ماشین هستند و دوست دارند که خودرویشان خاص و در مقایسه با اتومبیل‌های هم رده خود، شاخص باشد. این افراد با سپردن خودروی خود به افراد کاردان و متخصص، درخواست تیونینگ ماشین خود را می‌دهند و ریش و قیچی را به دست آن‌ها می‌سپارند.

اگر قصد دارید خودرو خود را تیونینگ کنید، بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید و از قطعات با کیفیت استفاده نمایید. تیونینگ نه تنها می‌تواند تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد، بلکه خودروی شما را به یک شاهکار فنی و شخصی‌سازی‌شده تبدیل می‌کند. با این حال، در انتخاب تغییرات مورد نظر و بودجه‌گذاری دقت کافی را داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. تراتل یا دریچه گاز یکی از اجزای مهم سیستم سوخت‌رسانی خودرو است که وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. با تغییر قطر دهانه تراتل، می‌توان میزان هوای ورودی را تنظیم کرد و در نتیجه، قدرت موتور را کنترل نمود. در خودروهای تیونینگ، از تراتل‌های بزرگ‌تر یا چندگانه (ITBs) استفاده می‌شود تا جریان هوای ورودی به موتور افزایش یابد.

انصافاً برخی خودروها چراغ‌های جلو و عقب زشتی دارند و با همین یک تغییر، می‌توانید ظاهر ماشین خود را بسیار جذاب‌تر و اسپرت‌تر نشان دهید. برای تغییر چراغ‌ها، هم می‌توانید رنگ آن‌ها را تغییر دهید، مثلاً از رنگ دودی استفاده کنید و یا از چراغ‌های زنونی استفاده کنید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید کاسه چراغ و گرافیک داخلی آن را نیز تغییر دهید. فرقی نمی کند پیر باشید یا جوان، همه افراد دوست دارند تا خودرویشان شتاب و سرعت بالایی داشته باشد و بتوانند از دیگران سبقت بگیرند. تیونینگ و تقویت خودرو نیاز به علم و مهارت بالایی دارد بنابراین در هر قسمت از این علم باید دقت کافی و تجربه لازم را داشته باشید.

با این حال، استفاده از بلندگو های مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانس های باس توصیه می شود. این عناصر همراه با یک به اصطلاح کراس اوور، صدایی غنی را با وجود سر و صدای معمول رانندگی تضمین می کنند. هم چنین می توان از تقویت کننده های صدا منند آمپلی فایر و بوم باکس استفاده کرد. تیون درب خودرو به تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی درب های خودرو اعمال می شوند. این تغییرات می توانند شامل تغییر سیستم باز و بسته شدن درب ها و نصب قطعات جدید باشند. تیونینگ درب خودرو شامل درب های از بالا باز شونده می باشد که در این مورد درب ها به جای باز شدن به طرفین، به طرف بالا باز می شوند.

این سیستم ها همراه با یک سیستم حسگر پیچیده، بی نظمی های جاده را تشخیص می دهند. سیستم تعلیق قبل از اینکه وسیله نقلیه از روی آنها عبور کند، با تنظیم میرایی چرخ ها به بهترین شکل ممکن، با بی نظمی های جاده تنظیم می شود. حتماً گاهی اوقات در خیابان با شنیدن صدای بسیار بلند اگزوزو برخی خودروها دچار وحشت شده‌اید!! یکی دیگر از راه‌های تیونینگ خودرو، همین تغییر سر اگزوز و اضافه کردن تعداد اگزوز به ماشین است. با طراحی‌های مختلف اگزوز، شما می‌توانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بی‌صدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد.

نصب سنسور های دمای موتور، فشار توربو، دمای روغن و… می‌تواند اطلاعات دقیقی را به راننده ارائه دهد و به او کمک کند تا در شرایط مختلف رانندگی، تصمیمات بهتری بگیرد. تیونینگ داخلی شامل تغییرات در صندلی ها، فرمان، داشبورد و سیستم های صوتی و مالتی مدیا است. این تغییرات علاوه بر بهبود بصری، می‌توانند آیرودینامیک خودرو را نیز بهبود بخشند. لنت های سرامیکی یا نیمه فلزی می‌توانند به افزایش طول عمر و کارایی ترمز کمک کنند. برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد.

شاید تیونینگ شیشه‌های خودرو خیلی رواج نداشته باشد اما دودی کردن آن نیز به نوعی بهبود کارایی محسوب می‌شود. البته درصورتی‌که این کار به‌صورت اصولی و با متریال مناسب انجام شود باعث کاهش دمای داخل کابین خواهد شد و آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت. همچنین برخی شرکت‌ها کار ضدگلوله کردن شیشه‌ها را نیز انجام می‌دهند که هزینه نسبتاً بالایی دارد. از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو می‌توان به‌اضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد. در این بخش می‌توان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیس‌دار به‌جای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویت‌کننده‌های صدا مانند آمپلی‌فایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد. در مورد خاستگاه و پیدایش اولین نشانه‌های تیونینگ اختلاف‌نظر بسیاری وجود دارد و در مورد این‌که Car Tuning از ژاپن، آلمان یا امریکا به دنیا معرفی شده است یا خیر، اطلاعات موثقی در دسترس نیست.

کمک فنرها یا صفحات فنری دارای رزوه ای هستند که تیونرها می توانند از آن برای تنظیم دقیق پایین آمدن استفاده کنند. بسیاری از کویل اورها نیز امکان تنظیم فردی نیروهای میرایی را فراهم می کنند. یک چرخ کوچک روی هر کمک فنر می‌تواند برای تنظیم منحنی‌ها یا ویژگی‌های سختی مختلف از نرم تا محکم استفاده شود که به شدت بر رانندگی تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب، رانندگانی که در دینامیک رانندگی با تجربه هستند، می توانند تنظیمات شخصی خود را تنظیم کنند. کویل اورها منحصراً برای رانندگان اسپرتی که می خواهند سیستم تعلیق خود را کاملاً با خواسته های فردی خود تطبیق دهند توصیه می شود. تعویض سیستم اگزوز استاندارد با مدل‌های اسپرت، به بهبود جریان خروجی گازها و کاهش فشار برگشت کمک می‌کند.

رپنیک، بزرگترین وبسایت درباره دیتیلینگ ، از همراهی شما تا پایان این مقاله سپاسگزار است. این سیستم ها شامل چراغ های تطبیقی و چراغ های بلند اتوماتیک می‌شوند. این صندلی ها معمولاً سبک تر هستند و بدن راننده را بهتر در جای خود نگه می‌دارند. یکی از راه‌های بزرگ نشان دادن جلو پنجره، حذف تمامی پره‌ها و علایم لوگوی خودرو و جایگزین کردن جلو پنجره با پره‌های بسیار ظریف و باریک می‌باشد که حس بزرگ نمایی جلو پنجره را القا می‌کند. موتور TU5 یکی از پرطرفدارترین موتورهای داخل کشور است که برای این موتور لوازم افتر مارکت فراوانی تهیه شده است.

با علاقه، پشتکار و آموزش صحیح میتونید خودروتون رو به یه ماشین رویایی تبدیل کنید. میتونید از کتاب‌ها، مقالات، ویدیوهای آموزشی و سایت‌های معتبر استفاده کنید. با تیونینگ موتور میتونید قدرت و گشتاور اون رو به طرز چشمگیری افزایش بدید. ماشین‌های سانروف یکی از پرطرفدارترین مدل‌های خودرو در بازار هستند. با باز شدن سقف این خودرو‌ها، هوای آزاد در ماشین به گردش درمی‌آید.

اگر قطعه ای با گواهینامه ABE تحویل داده شود، مدل های خودرویی که ممکن است قطعه روی آن ها نیز نصب شود، فهرست می شود. اما مهم نیست که ظاهر یک رینگ چقدر چشمگیر است، متأسفانه هر چیزی که خوشایند است مجاز نیست. برای مثال، عناصر یا اجزای بسیار درخشان که از کناره بیرون زده اند، ممنوع است. زیرا سایز رینگ و سایز لاستیک باید با مشخصات مندرج در گواهی ثبت مطابقت داشته باشد. سایز رینگ و لاستیک دیگری که ممکن است اجازه رانندگی داشته باشید را می توانید در سند CoC (گواهی انطباق) وسیله نقلیه خود بیابید. یکی از مواردی که خیلی‌ها دوست دارند در ظاهر خودروی خود تغییر دهند و آن را به اصطلاح خفن‌تر نشان دهند، تغییر درب‌هاست.

در طی این فرآیند وجود شمع های جرقه زن مناسب برای مطابقت با دمای داخل موتور کلیدی است. انتخاب صحیح شمع ها با توجه به تنظیم موتور و هم چنین مدل خودرو تعیین می شود. می توانید با تکنسین خود صحبت کنید تا ماشین شما را تنظیم کند تا مطمئن شوید که شمع های جرقه را درست می کنید. نرم افزار نقشه روی ECU چیزی است که زمان جرقه را کنترل می کند، بنابراین مهم است که نقشه صحیح روی ECU باشد. ECU خودرو معمولاً برای ارتقای عملکرد موتور نیاز به نقشه برداری مجدد دارد و این شامل زمان بندی جرقه نیز می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، می توان تقویت دینام خودرو را نیز امتحان کرد و از وایر های با مقاومت کمتر، سوزن های انژکتور قوی، شمع های چند الکترود و تقویت کوئل استفاده کرد.

این اجزا به کاهش مقاومت هوا و افزایش فشار بر روی بدنه خودرو کمک می‌کنند، که در سرعت های بالا پایداری بیشتری به همراه دارد. و حالا میرسیم به پرطرفدار ترین شاخه از تیونینگ که می تواند کاربر های معمولی که حتی علاقه ای به اسپرت کردن ماشین ندارند را به خودش جذب کند. منظور از تیونینگ صوتی به بهبود کیفیت سیستم صوتی خودرو است؛ که در ادامه آن میپردازیم. استفاده از مواد مقاوم تر برای تقویت بدنه خودرو، به افزایش ایمنی در زمان تصادف کمک می‌کند. نصب تقویت کننده های بدنه و قفس های ایمنی از جمله این تغییرات است.

در ابتدا مقاله ذکر کردیم که تیونینگ ماشین به معنای ارتقا و شخصی‌سازی خودرو است. ریمپ (Remapping) به فرآیند بازنویسی و بهینه‌سازی نرم‌افزار ECU (واحد کنترل موتور) گفته می‌شود. ECU به‌عنوان مغز خودرو عمل کرده و پارامترهایی مانند مقدار سوخت، زمان‌بندی احتراق و فشار توربو را کنترل می‌کند. در ریمپ، با تغییر این تنظیمات می‌توان عملکرد خودرو را بهبود بخشید. ازاین‌رو در تیونینگ خودرو بخشی از این قطعات تقویت و برخی از آن‌ها حذف می‌شوند‌. برای مثال بلندگوهای خودرو با بلندگوهای قوی‌تر و بهتر تعویض می‌گردند.

چیزی که بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که اندازه‌گیری‌های تنظیم بر اجزای دیگر تأثیر می‌گذارند، بنابراین یک اندازه‌گیری تنظیم اغلب به دیگری نیاز دارد. برای مثال، تنظیم چیپ معمولاً مستلزم نصب یک فیلتر هوای جدید است. به همین دلیل قبل از بردن خودروی خود به کارگاه تیونینگ باید با چند متخصص مشورت کنید و پیشنهادات مختلفی دریافت کنید. از نظر فنی پیچیده ترین و همچنین بهترین راه برای پایین آوردن خودرو، استفاده از سیستم تعلیق کویل اور است که به عنوان تعلیق پیچی نیز شناخته می شود. برای مثال، سیستم تعلیق BILSTEIN B16 یا BILSTEIN EVO T1 coilover .

برخی از تغییرات در خودرو، مانند افزایش قدرت موتور، می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. به طور معمول از این فنر های اسپرت در کنار فنر های استاندارد استفاده می شود. چرا که با ارتقا عملکرد موتور خودرو و تیون فنی شاهد شتاب گیری عالی ماشین خواهید بود و این مورد نیازمند یک ترمز قوی می باشد. در نهایت، تیون خودرو بستگی به نیاز ها و سلیقه شخصی خودرو ساز یا مالک خودرو دارد. اما مهم است که تیون به صورت حرفه ای و مطابق با استاندارد ها انجام شود تا از مشکلات احتمالی و اثرات منفی بر روی عملکرد و ارزش خودرو جلوگیری شود. هم چنین، باید توجه داشت که تیونینگ خودرو باید با رعایت قوانین و مقررات و استاندارد های ایمنی انجام شود.

یک خودروی تیون شده قرار است از لحاظ ظاهر و قدرت موتور، سرعت، مشخصات فنی و داخلی از خودروی مشابه خود بالاتر باشد. افراد زیادی از ظاهر استاندارد خودروی خود خسته شده‌اند و برخی نیز ترجیح می‌دهند بین خودروهای دیگر جلب‌توجه کنند به همین خاطر راهی نمایندگی تیونرهای مختلف می‌شوند. تیونرها بخش‌های مختلفی از خودروها را می‌توانند تیونینگ کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌ها، درب‌ها، رکاب‌ها و… اشاره کرد. برخی افراد اعتقاد دارند ظاهر استاندارد خودروها زیباتر از نمونه‌های تیون شده است اما برخی دیگر مخالف هستند. هرچند برخی پروژه‌های تیونینگ خودرو وجود دارند که واقعاً فراتر از نمونه فابریک کارخانه ظاهر می‌شوند.

اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید. اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید. از جمله تیونینگ هایی که در ایران رواج زیادی دارد، ارتفاع خود است. به کمک این تیونینگ خودرو می توان فاصله خودرو از زمین را بیشتر و یا کمتر کرد. هزینه آموزش تیونینگ خودرو به عوامل مختلفی بستگی داره، مثل نوع تیونینگ، لوازم و تجهیزات مورد نیاز، و هزینه آموزش. با تیونینگ سیستم ترمز میتونید قدرت ترمز و ایمنی خودرو رو افزایش بدید.

در واقع تمامی قطعات ضروری و غیرضروری از روی خودروها باز می‌شدند و سپس پیشرانه‌ای جدید یا ارتقا یافته روی خودرو نصب می‌شد. در خودروهای شاسی‌بلند تغییرات سپر یا نصب گارد نیز انجام می‌شود. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پره‌ها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگ‌نمایی در جلوپنجره انجام می‌شود. این سبک تیونینگ خودرو با دست‌کاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخ‌های سفارشی با رینگ‌های کوچک که با زاویه‌‌ زیر بدنه قرار می‌گیرند از مشخصه‌های اصلی سبک Stanced Style هستند. البته شما مجاز به تیونینگ ماشین خود هستید - البته به شرطی که واقعا ماشین خود را تیونینگ کنید و نه وسیله نقلیه همسایه خود.

این فرآیند ها می توانند شامل تغییرات مکانیکی، الکترونیکی، ظاهری و داخلی خودرو باشند. تیون خودرو به صورت کامل و تخصصی به معنای انجام تغییراتی است که توسط متخصصان و با استفاده از تجهیزات و قطعات با کیفیت انجام می شود. برای افزایش قدرت موتور و بازدهی آن بهتر است بنزین باکیفیت همانند بنزین سوپر به عنوان سوخت در خودرو استفاده شود. زیرا بنزین معمولی در فشار و حرارت پایین تر دچار خودسوزی می شود. به طوری که پیش از جرقه زدن ترکیب اکسیژن و سوخت شعله ور می شود و این هم سبب آن می شود که توان موتور کاهش یابد. علاوه بر سوخت، استفاده از روغن موتور باکیفیت هم سبب آن می شود که میزان اصطکاک کم ترشده و از این رو پیشرانه خودرو هم قدرت بیشتری داشته باشد.

این تغییرات در خودرو های بدون توربو چاجر می تواند تا 10 الی 15 درصد افزایش توان را به همراه داشته باشد. از جمله قطعات تعویضی که یکی از مهمترین عضو قابل تعویض برای رسیدن به وزن ایده آل می‌باشد، تعویض رینگ‌های فلزی با رینگ آلومینیومی می‌باشد. رینگ آلومینیومی در واقع به دلیل متریال و جنس تولید شده خود، از رینگهای فلزی بسیار سبک تر هستند و این تعویض می‌تواند در شتاب و سرعت اولیه تاثیر به سزایی داشته باشد. سر اگزوز بیشتر حالتی ظاهری تا کاربردی بودن آن دارد و در مواردی سر اگزوز می‌تواند به تغیر صدای خودرو نیز کمک کند. سر اگزوزهایی با نوع طراحی خاصی تولید شده اند که قادر به بی صدا کردن و یا بلعکس، قادر به غرش کردن در صدای خودرو حین گاز دادن می‌شوند.

گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونه‌ای قابل باز شدن تعویض نماید. برخی شرکت‌های تیونینگ توانایی انجام چنین کاری را دارند و می‌توانند سقف استاندارد را جدا نموده و نمونه‌ای تاشو و بازشونده را نصب کنند. برخی تیونرهای حرفه‌ای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونه‌ای از جنس مواد سبک‌تر همچون فیبر کربن استفاده می‌کنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد. در سیستم تعلیق بادی، یک کمک فنر مخصوص این نوع تعلیق و یک دم هوا جایگزین فنرهای فولادی معمولی می شود. در بخش تیونینگ، هدف این است که ارتفاع خودرو را بدون پله تنظیم کنید.

NOS یکی از روش‌های پرکاربرد در تیونینگ خودرو است که با تزریق ترکیب نیتروژن اکساید به محفظه احتراق، توان موتور را به‌شدت افزایش می‌دهد. نیتروژن اکساید به‌دلیل تجزیه در دماهای بالا، اکسیژن بیشتری آزاد می‌کند که منجر به احتراق قوی‌تر می‌شود. این سیستم به‌ویژه در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود که برای مدت‌زمان کوتاه به شتاب و توان بسیار بالا نیاز دارند. با این حال، استفاده نادرست از NOS ممکن است به قطعات داخلی موتور آسیب برساند. افراد زیادی هستند که دوست دارند شاسی ماشین آن‌ها خوابیده باشد و بسیار به زمین نزدیک باشد. البته که این مسئله ممکن است باعث آسیب به جلوبندی و ایجاد مشکل در فرمان‌پذیری خودرو شود.

افزودن یا تعویض چیپ های الکترونیکی برای تنظیم بهتر پارامتر های موتور، مانند فشار سوخت و زمان بندی جرقه، که به بهبود قدرت و شتاب کمک می‌کند. این تغییرات می‌تواند به‌طور قابل توجهی کارایی موتور را بهبود بخشد. استفاده از فرمان های اسپرت و دسته دنده های سفارشی می‌تواند ظاهر داخلی خودرو را بهبود بخشد و حس بهتری را به راننده منتقل کند. نصب کیت های بدنه، اسپویلر ها و دیفیوزر ها می‌تواند ظاهر خودرو را تهاجمی تر و اسپرت تر کند. در خودروهای دستی، تغییر ضرایب دنده یا نصب گیربکس های سفارشی می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. نصب سیستم‌های ABS پیشرفته می‌تواند از قفل شدن چرخ ها در شرایط اضطراری جلوگیری کند و ایمنی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

در صورت خطاهای نصب، که حتی تیونرهای سرگرمی پیشرفته به سختی می توانند پیش بینی کنند، مجوز عملیات عمومی ممکن است منقضی شود. البته این فقط در صورتی اعمال می شود که ماشین تیونینگ شده خود را به جاده های عمومی ببرید. این قوانین در مورد املاک خصوصی یا در برخی از روزهای مسیر اعمال نمی شود . سیستم تعلیق، راحتی، ایمنی و دینامیک سواری را تعیین می کند - به ویژه در هنگام دست انداز جاده و پیچ ها. در خودروهای تیونینگ شده، قطعات لاستیکی به فلز بین اجزای سیستم تعلیق منفرد - پایه‌های تعلیق - اغلب ضعیف‌ترین حلقه در بین تمام اجزا هستند.

تغیر و تعویض سیستم ترمز کاسه‌ای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که می‌تواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. رنگ رینگ خودرو در صورتی که درست انتخاب شود می‌تواند زیبایی بسیار زیادی به جلوه ظاهری خودروی شما ببخشد. لاستیک‌های پهن، سطح اصطکاکی بیشتری با با جاده ایجاد می‌کند و موجب کاهش سرعت خودرو و افزایش سوخت شود. معمولا لاستیک‌های پهن برای خودروهای غیر جاده‌ای مناسب است، خودروهایی که بیشتر در کوه و بیابان و طبیعت گردی استفاده می‌شوند. از مرسوم ترین و اولین اقدامات برای تیونینگ خودرو، روی آوردن به تعویض لاستیک و رینگ‌ها را می‌توان مثال زد. تیونینگ خودرو را به طور خلاصه میتوان بعنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد.

این را بسیاری از جلسات تنظیم خود سازماندهی شده در آلمان ثابت می کند. Trackday یک رویداد رانندگی رایگان در مسیری است که به همین منظور تعطیل شده است. این می تواند یک پیست مسابقه ای مانند نوربرگ رینگ یا یک آسفالت فرودگاه تبدیل شده باشد. در هر صورت، ترافیک عمومی دور نگه داشته می شود و برای یک بار هم که شده مقررات ترافیک جاده ای نقشی کم یا اصلاً ایفا نمی کند. همه روزهای پیست به ابزار پیست نیاز ندارند، یعنی خودرویی که مخصوص این کار تنظیم شده است.

خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه‌های خودروسازی تولید می‌شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش‌ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می‌گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می‌شود. تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک‌هایی با فاق کوتاه یا چراغ‌های بیش از حد قدرتمند، می‌تواند مشکلات زیادی را در خیابان‌های شهری ایجاد کند. بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه‌ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همان‌قدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریع‌تر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

می‌توان با تغییر و تعویض یک سری از قطعات، سیستم ترمزگیری را به صورت بسیار حرفه‌ای تقویت نمود. سپرها علاوه بر نقش محافظتی اهمیت بالایی در زیبایی یک خودرو دارند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها سود می‌برند. طراحی زیبای سپرها نقش زیادی در بهبود طراحی یک خودروی تیون شده خواهد داشت.

معمولاً تیونینگ باعث کاهش قابلیت اطمینان خودرو می‌شود اما اگر به‌صورت اصولی و توسط شرکتی متخصص انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد شد. علاوه بر بخش‌های فنی شاهد ایجاد تغییرات در ظاهر خودروها و کابین آن‌ها نیز هستیم. برخی تیونرها نیز فقط متخصص بهبود طراحی خودروها هستند و به قوای محرکه دست نمی‌زنند. یکی از مهمترین انواع تیونینگ خودرو، تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موتور است. البته که تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موور با تعویض یک سری قطعات انجام می شود.این تغییر را می توان حتی در سیستم ترمزگیری نیز احساس کرد.

به کمک این مدل تیونینگ خودرو، قدرت موتور افزایش چشمگیری پیدا می کند. تیونینگ خودرو که با نام اسپرت‌کردن نیز شناخته می‌شود، علم ارتقا فنی و ظاهری خودرو است. Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است. این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو می‌شود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه می‌دهد همه‌چیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصی‌سازی کند. کافی است نگاهی به خودرو‌های تیونینگ‌شده بیندازید تا متوجه ‌‌شوید که گه‌گاه با خودرویی کاملاً جدید روبه‌رو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد.


بهترین تیونر در ارومیه